Loading

Dlaczego warto jeść greckie jedzenie?

Dieta śródziemnomorska wzmacnia system odpornościowy. Pozwala zachować kondycję fizyczną i doskonałe samopoczucie. Hamuje rozwój miażdżycy, chroni przed zawałem serca i wieloma nowotworami. Zalety diety śródziemnomorskiej trudno przecenić. Jej podstawę stanowią warzywa, owoce, ryby i owoce morza, a także oliwa.

Uwaga!

Żaden z produktów diety śródziemnomorskiej z osobna nie wywiera wielkiego wpływu na zdrowie. Dobroczynne jest dopiero ich połączenie, gdy poszczególne składniki mogą wchodzić we wzajemne interakcje.

Zrób to koniecznie!

  • Dieta obfitująca w owoce, warzywa i niskotłuszczowe produkty mleczne, z małą ilością kwasów tłuszczowych nasyconych (czyli pochodzenia zwierzęcego) obniża ciśnienie tętnicze krwi. Z tego powodu zalecana jest zarówno w profilaktyce, jak i w leczeniu nadciśnienia.
  • Obecne w warzywach, oliwie i owocach witaminy E i C, beta-karoten oraz flawonoidy i błonnik hamują rozwój nowotworów przewodu pokarmowego i układu oddechowego, ponieważ chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.
  • Stosowanie diety śródziemnomorskiej powoduje, że w naszym organizmie hamowane są groźne dla zdrowia procesy zapalne, w dużej mierze odpowiedzialne za powstawanie komórek rakowych.

Produkty żywnościowe stosowane w diecie śródziemnomorskiej.

  • Oliwa – obniża ciśnienie tętnicze, ma właściwości przeciwzakrzepowe.
  • Ryby – to źródło dobrze przyswajalnego białka. W rybim mięsie jest też wiele wapnia i fosforu, potrzebnych, by utrzymać kości w dobrym stanie.
  • Owoce morza – ostrygi, kraby, małże, krewetki – są bogatym źródłem cynku niezbędnego do prawidłowej pracy systemu nerwowego, a także potasu, fosforu i magnezu.
  • Warzywa i owoce – regulują przemianę materii, dostarczają soli mineralnych, witamin.
  • Rośliny strączkowe – mają wiele błonnika.
  • Przyprawy – czosnek i cebula mają właściwości przeciwbakteryjne i obniżają ciśnienie.
  • Czerwone wino – wino działa przeciwzakrzepowo.
  • Makaron – najlepszy jest ten z pszenicy albo z mąki. Zawiera błonnik, który m.in. obniża poziom cholesterolu i chroni przed nowotworem jelita grubego.
Piramida ywieniowaczy warto wedug niej y Piramida ywieniowa

Greckie specjały w różnych regionach.
Jak łatwo zgadnąć, każda z greckich wysp może pochwalić się charakterystycznymi tylko dla niej specjałami. I tak:

  • Będąc na Santorini koniecznie spróbujcie niewielkich, mało kształtnych pomidorów.
  • Wyspa Mykonos słynie z suszonej wieprzowiny o nazwie louses oraz zapiekanki z cebuli i sera, zwanej kremythopita.
  • Kos to raj dla miłośników tarty cytrynowej oraz różnych, często przedziwnych gatunków sałat.
  • Będąc na Krecie sięgnijcie po pyszne karczochy i charakterystyczny dla wyspy ser graviera.
  • Korfu jest królestwem dań inspirowanych kuchnią włoską. Odwiedzając wyspę spróbujecie znakomicie przyrządzonych, zapiekanych z mięsem makaronów.
Wakacje w Grecji. Na wyspie czy na stałym lądzie?

Wszystko o oliwkach – witaminy, błonnik i dobre tłuszcze.
Oliwki są niskokaloryczne, wspomagają trawienie i łagodzą migrenę. Zawierają wiele witamin oraz zdrowy tłuszcz. Warto więc jeść oliwki, a nie tylko korzystać z wytłaczanej z nich oliwy.
Oliwki to obowiązkowy punkt programu w kuchni śródziemnomorskiej i bałkańskiej. Jest ich do wyboru do koloru we Włoszech, Grecji, Francji, Hiszpanii czy Portugalii oraz w Bułgarii, Chorwacji czy Bośni. Dobry tłuszcz w nich zawarty chroni serca ludzi, którzy tam mieszkają. Znawcy twierdzą, że w oliwki w każdym kraju smakują inaczej. Świetnie komponują się z rozmaitymi białymi serami – owczym, krowim czy kozim. Tworzą z nimi znakomity, pełnowartościowy posiłek. 

Czarne oliwki a zielone oliwki

Dieta śródziemnomorska uznawana jest za najzdrowszą dietę na świecie. Obfitujący w świeże warzywa oraz oleje roślinne jadłospis jest w stanie wywrzeć korzystny wpływ na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, jak również zmniejszać ryzyko otyłości oraz cukrzycy.
Τα λέμε στο επόμενο άρθρο!

Leave a Reply